Notarieel secretaresse


Een notarieel secretaresse is een medewerker op een notariskantoor die beschikt over langdurige werkervaring. Deze langdurige ervaring maakt zo'n medewerker gelijk aan een notarieel medewerker. Een notarieel secretaresse doet vaak zelfstandig de meer eenvoudige juridische werkzaamheden en het voorbereiden van ingewikkelde akten. Tevens ondersteunt de notarieel secretaresse de notaris.

Wat doet een notarieel secretaresse?

De notarieel secretaresse bereidt de dossiers voor die de notaris zelve behandelt. De notarieel secretaresse is de assistent van de notaris. De notarieel secretaresse is echter niet bevoegd notariële akten te passeren.

De notarieel secretaresse heeft een van de notaris afgeleid geheimhoudingsplicht en verschoningsrecht. De geheimhoudingsplicht houdt in dat de notarieel secretaresse net als de notaris geen inlichtingen aan derden over zijn werkzaamheden mag geven. Het verschoningsrecht houdt in dat de notarieel secretaresse net als de kandidaat-notaris en de notaris geen inlichtingen aan derden over hun werkzaamheden hoeft te geven.
Op de notarieel secretaresse is echter niet het notarieel tuchtrecht van toepassing. De notaris is eindverantwoordelijk.